İkinci Yeniciler


1950’li yıllarda Edip Cansever, İlhan Berk, Cemal Süreya, Turgut Uyar, Sezai Karakoç ve Ece Ayhan gibi şairlerin başını çektiği bir şiir ve edebiyat akımıdır. Garipçiler’e ve 1940 Toplumcu Gerçekçi Kuşağı’na tepki olarak doğmuştur. Türk şiirinde değişik imge, çağrışım ve soyutlamalarla yeni bir söyleyiş bulma amacında olan bir akımdır.

İkinci Yenicilerin Özellikleri:


  • .1. İkinci Yeniciler 1950’li yıllarda Edip Cansever, İlhan Berk, Cemal Süreyya, Turgut Uyar, Sezai Karakoç ve Ece Ayhan gibi şairlerin başını çektiği bir şiir ve edebiyat akımıdır. 
  • 2. Garipçilere ve 1940 toplumcu gerçekçi kuşağına tepki olarak doğmuştur. 
  • 3. Türk şiirinde değişik imge çağrışım ve soyutlamalarla yeni bir söyleyiş bulma amacında olan bir akımdır. 
  • 4. Şiirde anlam değil se güzelliğine önem vermişlerdir. 
  • 5. Anlam geriye atılmış, imge anlamdan üstün tutulmuştur. 
  • 6. Bireyin toplumdaki yalnızlığı sıkıntılar, çevreye uyumsuzlukları gibi temaları işlemişlerdir. 
  • 7. Kapalı ve soyut bir şiir anlayışı benimsenmiştir. 
  • 8. Şiirler rasgele seçilmiş sözcük ve cümlelerin alt alta sıralanmasıyla oluşturulmuş izlenimi uyandırır. 
  • 9. Şiirde öyküleyici anlatım yolunu terk etmişlerdir. Konu ve olay şiirden atılmıştır 
  • 10. Gerçeküstücülüğün etkisiyle akıl dışına yönelinmiştir. 
  • 11. Bilinçaltı ön plandadır. 
  • 12. Konuşma dili ve mantık dokusundan uzak bir dil kullanmışlardır. 
  • 13. Serbest şiir anlayışı benimsenmiştir. 
  • 14. Şiir duygu ve çağrışımlarla oluşturulmuştur. 
  • 15. Salt şiir, sanat için sanat, şiir için şiir anlayışını benimsemişlerdir. 
  • 16. Her türlü kısıtlamaya baskıcı tutuma karşı çıkılmıştır. 
  • 17. Edebi sanatlar çok sık kullanılmıştır. 
  • 18. Büyük harf ve noktalama kullanılmamıştır. 
  • 19. Siyaset dışı kalmışlardır. 
  • 20. Aydın kesime, seçkinlere seslenilmiş, günlük konuşma diline karşı çıkılmıştır. 
  • 21. Müzik ve resim sanatında yararlanılmıştır. 
  • 22. Onlara göre şiirde ahenk, ölçü ve uyakla değil; musiki ve anlatım zenginliği ile sağlanmalıdır. 
  • 23. Garipteki gibi ortak bir hareket olmayıp bağımsız şairlerin benzer bir çizgide şiir yazmasıyla oluşmuştur.
Topluluğun Sanatçıları:

CEMAL SÜREYA (1931-1990):

  • Kendine özgü söyleyiş biçimi ve şaşırtıcı buluşlarıyla, zengin birikimi ile duyarlı, çarpıcı, yoğun, diri imgeleriyle İkinci Yeni şiirinin en başarılı örneklerini vermiştir.
  • Eserleri:
  • Şiir: Üvercinka, Göçebe, Sevda Sözleri

İki Kalp

İki kalp arasında en kısa yol: 
Birbirine uzanmış ve zaman zaman 
Ancak parmak uçlarıyla değebilen 
İki kol. 

Merdivenlerin oraya koşuyorum, 
Beklemek gövde gösterisi zamanın; 
Çok erken gelmişim seni bulamıyorum, 
Bir şeyin provası yapılıyor sanki. 

Kuşlar toplanmışlar göçüyorlar 
Keşke yalnız bunun için sevseydim seni.


TURGUT UYAR (1927-1985):



  • Kaynak dergisinin bir şiir yarışmasında Arz-ı Hal şiiri ikincilik kazanınca Nurullah Ataç’ın güvendiği şairler arasına girdi.
  • İkinci Yeni Şiir akımının önde gelen şairlerindendir.
  • Eserleri:
  • Şiir: Arz-ı Hal, Türkiyem, Dünyanın En Güzel Arabistanı

  • Gecenin Şarkısı

    gecenin şarkısı markısı kimindir 
    hangi şarkısı üstelik 
    gecenin şarkısı senin olsun ben istemem 
    üstelik o şarkı herkesindir 
    çünkü bulutlar konuşur 
    kuşlar uyur 
    ses uyanır 
    şimdi kimindir gecenin şarkısı 

    kimi hüzzamdan bir şarkı besteler uykusunda 
    otlar büyür 
    ocaklara girilir madenlerde 
    ne düşler görür insan kimbilir 

    gece onundur

    SEZAİ KARAKOÇ (1933-…):


    • Şiir üslubu bakımından, az çok İkinci Yeni’ye yakın sayılsa da, şiirinde işlediği temalar, inandığı değerler bakımından şiirimizde yeni ve değişik bir sestir.
    • “Mona Rosa” şiiriyle sevilmiştir.
    • Eserleri:
    • Şiir: Körfez, Şahdamar, Ateş Dansı, Mona Rosa

    Mona Roza


    Mona Roza, siyah güller, ak güller 
    Geyvenin gülleri ve beyaz yatak 
    Kanadı kırık kuş merhamet ister 
    Ah, senin yüzünden kana batacak 
    Mona Roza siyah güller, ak güller 

    Ulur aya karşı kirli çakallar 
    Ürkek ürkek bakar tavşanlar dağa 
    Mona Roza, bugün bende bir hal var 
    Yağmur iğri iğri düşer toprağa 
    Ulur aya karşı kirli çakallar 

    Açma pencereni perdeleri çek 
    Mona Roza seni görmemeliyim 
    Bir bakışın ölmem için yetecek 
    Anla Mona Roza, ben bir deliyim 
    Açma pencereni perdeleri çek... 

    Zeytin ağaçları söğüt gölgesi 
    Bende çıkar güneş aydınlığa 
    Bir nişan yüzüğü, bir kapı sesi 
    Seni hatırlatıyor her zaman bana 
    Zeytin ağaçları, söğüt gölgesi 

    Zambaklar en ıssız yerlerde açar 
    Ve vardır her vahşi çiçekte gurur 
    Bir mumun ardında bekleyen rüzgar 
    Işıksız ruhumu sallar da durur 
    Zambaklar en ıssız yerlerde açar 

    Ellerin, ellerin ve parmakların 
    Bir nar çiçeğini eziyor gibi 
    Ellerinden belli oluyor bir kadın 
    Denizin dibinde geziyor gibi 
    Ellerin, ellerin ve parmakların 

    Zaman ne de çabuk geçiyor Mona 
    Saat onikidir söndü lambalar 
    Uyu da turnalar girsin rüyana 
    Bakma tuhaf tuhaf göğe bu kadar 
    Zaman ne de çabuk geçiyor Mona 

    Akşamları gelir incir kuşları 
    Konar bahçenin incirlerine 
    Kiminin rengi ak, kimisi sarı 
    Ahh! beni vursalar bir kuş yerine 
    Akşamları gelir incir kuşları 

    Ki ben Mona Roza bulurum seni 
    İncir kuşlarının bakışlarında 
    Hayatla doldurur bu boş yelkeni 
    O masum bakışlar su kenarında 
    Ki ben Mona Roza bulurum seni 

    Kırgın kırgın bakma yüzüme Roza 
    Henüz dinlemedin benden türküler 
    Benim aşkım uymaz öyle her saza 
    En güzel şarkıyı bir kurşun söyler 
    Kırgın kırgın bakma yüzüme Roza 

    Artık inan bana muhacir kızı 
    Dinle ve kabul et itirafımı 
    Bir soğuk, bir garip, bir mavi sızı 
    Alev alev sardı her tarafımı 
    Artık inan bana muhacir kızı 

    Yağmurlardan sonra büyürmüş başak 
    Meyvalar sabırla olgunlaşırmış 
    Bir gün gözlerimin ta içine bak 
    Anlarsın ölüler niçin yaşarmış 
    Yağmurlardan sonra büyürmüş başak 

    Altın bilezikler o kokulu ten 
    Cevap versin bu kanlı kuş tüyüne 
    Bir tüy ki can verir bir gülümsesen 
    Bir tüy ki kapalı gece ve güne 
    Altın bilezikler o kokulu ten 

    Mona Roza siyah güller, ak güller 
    Geyve'nin gülleri ve beyaz yatak 
    Kanadı kırık kuş merhamet ister 
    Aaahhh! senin yüzünden kana batacak! 
    Mona Roza siyah güller, ak güller

    EDİP CANSEVER (1928-1986):

    • İkinci Yeni akımının özgün örneklerini verdi.
    • Şirinde zamanla sevinç yerini bunalıma, toplumsal dengesizlikleri eleştirme kaygısı yerini yıkıcı bir umutsuzluğa bıraktı. “Dize işlevini yitirdi” gerekçesiyle yeni arayışlara yöneldi.
    • İkinci Yeni içindeki bazı şairler gibi anlamsızlığı savunmadı. Kapalı, anlaşılması güç, yine de anlamdan ayrılmayan bir şiire yöneldi. Çok farklı imgeler kullanırken bile düşünce öğesini göz ardı etmedi.
    • Eserleri: 
    • Şiir: İkindi Üstü, Yerçekimli Karanfil, Tragedyalar

    ECE AYHAN (1931-2002):


    • Kendine özgü çağrışımlar ve göndermelerle örülü şiirleriyle hem Türk şiirinde hem de İkinci Yeni’nin içinde farklı bir kanal açtı. Şiirinin kilit noktası dildir.
    • Eserleri:
    • Şiir: Ortadokslular, Sivil Şiirler, Son Şiirler


    İLHAN BERK (1918-2008):

    • Doğu şiirinin klasik kalıplarını denedi, beyit ve türkü biçimlerinden yararlandı.
    • Araştırmacı kişiliği, özgün duyarlılıkları ve buluşlarıyla 20. Yüzyıl Türk şiirinin en önemli isimleri arasındadır.
    • Eserleri:
    • Şiir: İstanbul, Günaydın Yeryüzü, Pera

    Yorumlar

    Bu blogdaki popüler yayınlar